20.1.2014

Tuhti kaali-makkarakeitto ja Rahkapiirakka

Aamulehdessä tosiaan oli mielenkiintosen kuulosen makkarasopan ohje viime viikolla ja sitä sitten viikonloppuna kokeilin. Annos oli neljälle, mutta oisko mulla nyt sitten viiden litran kattila tullu täyteen..jos sen tuhdin tekee se, että on iso annos per naama :D.  Itekseni sitä muutaman päivän siis syön, mutta ei haittaa. 
Ohjeen herkkusieniä en laittanu ollenkaan, eikä mun mielestä kyllä kaivannu niitä. Laitoin kaalia enempi. Taisin muutenkin laittaa kaalia enempi mitä oli ohjeen ajatus, koska tajusin justiinsa että luin ohjeen väärin. Se selittänee sopan ison määrän :D
Laakerinlehtiä mulla ei ollu eikä meiramia eikä persiljaa, niitten tilalla laitoin vaan lipstikkaa.

Tuhti kaali-makkarakeitto (4:lle)

7 dl vettä
1 kasvisliemikuutio
1 laakerinlehti
n. 1/2 kg keräkaalia
3 sipulia
4 porkkanaa
n.170 g herkkusieniä
400 g grillimakkaraa (laitoin kabanossia)
1 rkl öljyä
2 suolakurkkua
2 tl meiramia
1/4 tl chilijauhetta
mustapippurirouhetta
persiljaa
1 dl ranskankermaa

Kiehauta vesi. Lisää siihen kasvisliemikuutio ja laakerinlehti.

Suikaloi kaali, kuoritut sipulit ja porkkanat. Kiehauta suikaleita vedessä n.15 minuuttia.

Viipaloi sienet ja makkarat. Kuumenna öljy pannussa ja kuullota siinä sienet. Ruskista myös makkarat kevyesti.

Lisää makkarat ja sienet kasvisten joukkoon. Anna kiehua pari minuuttia.

Lisää mukaan kuutioidut suolakurkut. Mausta keitto meiramilla, chilillä ja mustapippurilla. Ripottele keiton pinnalle persiljaa ja tarjoa ranskankerman kanssa.


Karpin Keittokirjasta kokeilin Rahkapiirakkaa. Kuvassa on maisteluannos. Ennen tarjolle laittamista laitoin päälle kanelia ja makeutusainetta.Ei pelastanu kuiteskaan piirakkaa. Makeutus nimittäin meni mulla mönkään. En maistele mitään missä on raakaa kananmunaa ja se kyllä tässä sitten kostautu. Kammoksun jos makeutusaineen maku tulee läpi ja laitan sitä aika varovasti. Olis pitäny laittaa enempi! 
Persikka oli mun oma lisäys, aattelin että maistuu paremmin tottumattomalle. Sekin ois pitäny laittaa pieneks kuutioks ja sekottaa taikinaan, niin ois makeuttanu tasasesti. Tätä aion kyllä koittaa joskus uusiks, oli sen verran vaivaton tehdä ja varmasti hyvä kun saa sen makeutuksen kohilleen. Ja ei tää syömättä jää, mulle kyllä maistuu :D
Ohje löytyy myös TÄÄLTÄ.

4 kommenttia:

  1. No namm!!
    Mut mä tiedän, et jos mä sellaisen keiton meillä tekisin, niin sieltä noukittaisi vaan ne kabanossit ja loput vihannekset joutuisin syömään itse :D

    VastaaPoista
  2. Hyvä ruoka, parempi mieli :P
    Tuli nälkä oikeesti, kun suoraan koneelle tulin, on hyvän näköistä kaikki.
    Nyt pitäs syödä jotain...:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi soppa on oikeesti ihan älyttömän hyvää. Mulla osu jotenkin mausteetki niin kohilleen (niin ei käy usein), että oksat pois :)

      Poista